Dag- & Nachtritme

En dan ben je opeens 3 weken thuis met je kinderen….Een uurtje op de tablet of achter de tv is nog prima, maar wat doe je de rest van de dag.

Dit kan variëren van samen thuis leren, tot buiten spelen, tot creatief bezig zijn, lekker de natuur in of juist even helemaal niets doen en je vervelen. Maar dat je soms even niet weet wat je wanneer met je kinderen moet doen, kunnen wij ons ook voorstellen.

Deze week geven wij tips voor het maken en vullen van een dagplanner, want dat zijn de kinderen op de kinderopvang en op school gewend. Rust, structuur en een beetje weten wat de dag brengt, daar voelen de meeste kinderen zich prettig bij. Hou zoveel mogelijk vast aan het normale ritme overdag.

De dagplanners kunnen je daarbij helpen. Je kunt, eventueel samen met je kinderen, de dag uitzetten, zodat ook de jongsten het kunnen ‘lezen’ en weten wat de dag brengt. Op de kinderdagopvang werken wij met dagritmekaarten. Deze kun je binnenkort hier downloaden, zodat je ze ook thuis kunt gebruiken.

Regelmaat en structuur is dus belangrijk. Wil je weten hoe belangrijk, lees dan hier verder.

Behalve overdag is het ook goed om ’s avonds je ritme vast te houden. Het is in deze bijzondere tijden niet voor iedereen vanzelfsprekend om op vaste tijden naar bed te gaan en op te staan. Ook een slaapritueel voordat jij en je kind naar bed gaat, zorgt ervoor dat je hersenen en lichaam zich kunnen voorbereiden om in slaap te vallen.

Te laat naar bed gaan kan vervelende gevolgen hebben voor jullie allebei;

Moeite om te slapen. Zodra je kind zijn of haar natuurlijke bedtijd passeert zal het lichaam cortisol (stresshormoon) en zelfs adrenaline produceren (hormonen die het lichaam stimuleren). Ouders merken soms dat hun kind dan extra actief wordt.

‘s Nachts wakker worden. Als kinderen te laat naar bed gaan, is hun slaap minder goed en worden ze ‘s nachts vaak wakker. Cortisol veroorzaakt namelijk een slechte slaapkwaliteit.

Vroeg in de ochtend wakker worden. Het lijkt niet logisch, maar vaak als kinderen heel vroeg in de ochtend wakker worden, is een late bedtijd de boosdoener. Meer informatie over bedtijden, bedhygiëne en bed rituelen vind je op slaapinfo.nl/kinderen

Kortom, een goed dag- en nachtritme werkt voor ons allemaal!

Zorg goed voor elkaar!

Liefs,

Anna-Marie en Marga
Pedagogisch beleidsmedewerkers & Coaches

Terug naar overzicht